akár magánszemély tulajdonában álló magyar rendszámú, akár külföldön üzembe helyezett személygépkocsi után kell megfizetni, amely után az Sztv. szerinti költséget, ráfordítást, illetve az szja-törvény szerint tételes költségelszámolási módszerrel költséget, értékcsökkenési leírást számoltak el.
A vállalkozók többsége úgy vélekedik, hogy jobban megéri magánszemélyként üzemeltetni a gépjárművet és csak a kormányrendelet szerinti költségtérítést igénybe venni. Ebben az esetben ugyanis mentesülnek a cégautóadó fizetési kötelezettség alól.
A cégautóadó mértékének felemelését követően érzékelhetően megnövekedett a cégből "kihozott" gépjárművek száma.
A tévhit - mely szerint ez az olcsóbb megoldás - valószínűleg abból adódik, hogy kevesen hasonlították össze a gépjárművel kapcsolatos összes kiadást és ennek a fedezetét előteremtő üzleti teljesítmény igényt.
Az igazság az, hogy - leszámítva a nem legális megoldásokat - a cég tulajdonában tartott autó a vállalkozónak lényegesen kevesebbe kerül. Akár több milliót is lehet évente bukni egy kedvezőtlen döntés nyomán.
Mi készítettünk egy olyan kalkulátort, amelyik a szükséges paraméterek megadása után képes kimutatni a fentiekben vázolt különbséget.
A kalkulátor a bejegyzés alján található link segítségével ingyenesen letölthető.
A vállalkozás által birtokolt autó korlátozás nélkül használható magáncélra is, hiszen a társaság a cégautóadó megfizetésével eleget tesz minden használatból eredő kötelezettségének.
A cég tulajdonában álló gépjárművel kapcsolatban sok olyan tisztázandó kérdés van, amely az üzemeltetés, a költségelszámolás, a jogosítványok, a nyilvántartások, a tárolás, a felelősség, illetve a vagyonvédelem témaköréhez tartoznak. E szabályok megalkotását, illetve rögzítését segíti elő az általunk megszerkesztett Cégautó szabályzat minta.
Cégautó szabályzat minta
Cégautó kalkulátor
Szabadon lekérhető!
Nem elég vállalkozni, a vállalkozást szeretni kell és nem elég szeretni, de tudni, tudni kell! Tisztában vagyunk vele, hogy az adótörvények tekintetében senki sem mondhatja magáról el, hogy ő aztán tudja a tutit. Ugyanakkor bízunk benne, hogy bejegyzéseinkkel egy kicsit hozzá tudunk járulni egy-egy jogi csűr-csavar tisztább megítéléséhez, vagy legalábbis átgondolásához. Segítsd te is jogszabály értelmező munkánkat! Ha véleményed, eltérő, vagy megerősítő információd van a témával kapcsolatban, vagy további kérdésed, akkor szólj hozzá a "megjegyzés" fülre kattintva. Kérünk továbbá, hogy értékeld írásunkat az alábbiakban feltüntetett jelölő kockák segítségével.
A kalkulátor csak abból indul ki, hogy bérként vagy osztalékként kell kifizetni a 9 Ft/hó+benzint. Azonban erre semmi szükség. Az autó tulajdonosának nem is kell, hogy bármi köze legyen a céghez. Akárki lehet. Továbbá nyeresége sem kell, hogy legyen a költségtérítésből. Ezért még adózni sem kell utána. Harmadszor pedig, a kopásdíjat nem kell az autóra felhasználni, így még legálisan adómentes pénzt is ki lehet venni a cégből, ami nagy tételben nem is jelentéktelen összeg.
VálaszTörlésBocs, de nem abból indul ki! A 9 Ft/km-t + üzemanyag költséget levontuk és csak a többi költségre van beállítva a bér-, illetve osztalék igény.
TörlésEgyébként a kalkulátor a cég és tulajdonosai közötti elszámolásokra van kihegyezve, nem tudom hogy jön ide olyan személy, akinek nincs köze a céghez?!
Ha mondjuk nekem van egy cégem, és szükséges, hogy autóval közlekedjek, akkor elég, ha mondjuk megkérem egy barátomat, hogy az ő autóját használjam. Ha ezt hivatalosan teszem, akkor neki 9 FT/km kopásdíjat és benzinköltséget kell fizetnem. Nincs előírva, hogy bérből vagy osztalékból kell a kocsit fenntartani. Ha csak ennyit fizetek, akkor neki nem kell ezután adóznia. Nekem meg nem kell cégautóadót fizetnem. Gyakorlatilag a cég kölcsön vesz egy privát kocsit.
VálaszTörlésTeljesen igazad van. De itt autó tulajdonosokról van szó, akik folyamatosan kérdezik a könyvelőiket és a tanácsadókat, hogy melyik fajta üzemeltetés a legkedvezőbb számukra!
TörlésHa neked van jobb ötleted, akkor azt kell alkalmazni ...
Ja és a legfontosabb, hogy a kopásdíjat és a benzint privát kocsinál is simán elköltségelem.
VálaszTörlésÉn eddig úgy tudtam, hogy tulajdonképpen mindegy kié a jármű, amelyikre költséget számolnak el valahol, mindenképpen fizet valaki cégautó adót. Vagy a tulajdonos, vagy megállapodás alapján a költséget elszámoló fél.
VálaszTörlésÉs ez az én nézetemben azt jelenti: ha vállalkozás a magánszemély autójára számol el költségtérítést, akkor a magánszemély köteles cégautóadót megfizetni. Ha esetleg kettejük között (magánszemély tulajdonos - költségelszámoló vállalkozás között...) létezik megállapodás a cégautó adó átvállalásáról, akkor pedig a vállalkozás vallja és fizeti meg a futási költség elszámolása mellett. És nincs tört hónap!!! Amelyikben 1 nap ilyen használat van, ott a teljes havi cégautó adó esedékes!
Nem véletlenül agyalunk azon, hogy hogyan okos gk költséget elszámolni...
Olyan, hogy senki nem fizet cégautó adót olyan gépjármű után, amelyre költséget számolnak: NINCS (kivéve egyéni vállalkozó/őstermelők 500 km/hó átalány...)
Idézem neked Anikó a NAV 31. sz. információs füzetéből:
Törlés"A kifizető által a magánszemély tulajdonában levő személygépkocsi hivatalos használatára
tekintettel kifizetett, és személyi jellegű egyéb ráfordításként elszámolt költségtérítés sem a kifizetőnél, sem a magánszemélynél nem keletkeztet cégautóadó-fizetési kötelezettséget, feltéve, hogy a magánszemély nem számol el tételesen személygépjármű-használattal kapcsolatos költséget."
Ez az az eset, amikor nincs cégautóadó fizetési kötelezettsége a magánszemélynek a saját gépkocsija után. Nyilván ez azért van, mert a magánszemélynek nyilatkoznia kell, hogy nem számol el tételes költséget és e jövedelem után adóalapja keletkezik.
Az Anikóval értek egyet, szóról szóra. Kedves Lenkei József megmagyaráznád a NAV 31.sz. információs füzetét? Ugyanis nem egyértelmű. Köszi.
TörlésSzerintem egyértelmű. Én, mint kifizetőnek minősülő cég megbízom a szomszédomat, hogy menjen el a saját gépjárművével, mondjuk Budapestre és szerezzen nekem be valamit. A fáradozásáért költségtérítést fizetek neki (mindegy mennyit), és ezt elszámolom személyi jellegű kifizetésként, akkor - azt mondja az APEH - hogy ez nem keletkeztet cégautóadó fizetési kötelezettséget, ha a szomszédom nem számol el tételesen költséget a kapott bevételével szemben. Ez nem kiküldetési rendelvény alapján történik!
TörlésGyakorlati nyelvre lefordítva ez a következőtjelenti(?):
TörlésBárki, a vállalkozással jogviszonyban nem álló magánszemélytől kölcsönveszem írásbeli megállapodással a személygépkocsiját azzal, hogy kizárólag gk használatért költségtérítést fizetek (futás költség+9,- Ft/km) érte.
A kifizetésről (mivel leszámfejtettem...) adok igazolást és küldök róla 1208-ast is.
Az év végén a velem jogviszonyban nem álló magánszemély az évközi igazolás alapján önadózó lesz és bevallja a tőlem kapott költésgtérítést.
Írod, hogy adóalapja keletkezik. Itt az adóalap a teljes összeg lesz? Vagy csak akkor lesz adóalap, ha 9,-Ft-tól többet adunk neki?
Itt én valamiről lemaradtam.
Elnézést, hogy a cégautóadótól egy kicsit eltérültem, de most roppant módon izgat ez a kérdés. Eddig elkerülte a figyelmemet és érdekelne, hogy milyen mértékű adóalappal kell számolni a magánszemélynél, ha igénybe van véve a szgépkocsija a vele jogviszonyban nem álló kifizetőnél.
Javaslom, hogy alaposan nézd át a NAV 31. sz. füzetét. Aztán még visszatérhetünk rá ... Innen tudod letölteni (ha nem aktív a limk, akkor másold be a böngésződ keresőjébe):
Törléshttp://www.nav.gov.hu/nav/inf_fuz/inf_2012/fuzet_31.html