Feliratkozás a bejegyzésekre

Ha szeretnél értesülni ennek a blognak az új bejegyzéseiről, akkor iratkozz fel az alábbi űrlapon a Cégiránytű hírlevelére. A hírlevélben olyan megjegyzéseinkről is olvashatsz, amelyek nem nyilvánosak. A hírlevél küldése ingyenes és bármikor leiratkozhatsz, ha már nincs szükséged rá!
(Keresztneved, vagy ahogyan szeretnéd, hogy megszólítsunk)
Név:*
E-mail cím:*
E-mail cím újra:*

2012. november 14., szerda

Cégautó elszámolása - döbbenetes különbség?

A cégautóadóval kapcsolatos jogi szabályozás 2009. február 1-jétől a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) IV. fejezetébe került. Az adót negyedévenként önadózással (adómegállapítási-, adóbevallási- és adóbefizetési kötelezettség) kell megállapítani a naptári év minden olyan hónapjára, amelyben az adókötelezettség fennáll.


Cégautó szabályzat minta
A  cégautóadót a nem magánszemély tulajdonában álló, továbbá az olyan,
akár magánszemély tulajdonában álló magyar rendszámú, akár külföldön üzembe helyezett személygépkocsi után kell megfizetni, amely után az Sztv. szerinti költséget, ráfordítást, illetve az szja-törvény szerint tételes költségelszámolási módszerrel költséget, értékcsökkenési leírást számoltak el.

A vállalkozók többsége úgy vélekedik, hogy jobban megéri magánszemélyként üzemeltetni a gépjárművet és csak a kormányrendelet szerinti költségtérítést igénybe venni. Ebben az esetben ugyanis mentesülnek a cégautóadó fizetési kötelezettség alól.

A cégautóadó mértékének felemelését követően érzékelhetően megnövekedett a cégből "kihozott" gépjárművek száma.

A tévhit  - mely szerint ez az olcsóbb megoldás - valószínűleg abból adódik, hogy kevesen hasonlították össze a gépjárművel kapcsolatos összes kiadást és ennek a fedezetét előteremtő üzleti teljesítmény igényt.

Az igazság az, hogy - leszámítva a nem legális megoldásokat - a cég  tulajdonában tartott autó a vállalkozónak lényegesen kevesebbe kerül. Akár több milliót is lehet évente bukni egy kedvezőtlen döntés nyomán.

Mi készítettünk egy olyan kalkulátort, amelyik a szükséges paraméterek megadása után képes kimutatni a fentiekben vázolt különbséget.

A kalkulátor a bejegyzés alján található link segítségével ingyenesen letölthető.

A vállalkozás által birtokolt autó korlátozás nélkül használható magáncélra is, hiszen a társaság a  cégautóadó megfizetésével eleget tesz minden használatból eredő kötelezettségének.

A cég tulajdonában álló gépjárművel kapcsolatban sok olyan tisztázandó kérdés van, amely az üzemeltetés, a költségelszámolás, a jogosítványok, a nyilvántartások, a tárolás, a felelősség, illetve a vagyonvédelem témaköréhez tartoznak. E szabályok megalkotását, illetve rögzítését segíti elő az általunk megszerkesztett  Cégautó szabályzat minta. 


Cégautó szabályzat minta

Cégautó kalkulátor 
Szabadon lekérhető!


Nem elég vállalkozni, a vállalkozást szeretni kell és nem elég szeretni, de tudni, tudni kell! Tisztában vagyunk vele, hogy az adótörvények tekintetében senki sem mondhatja magáról el, hogy ő aztán tudja a tutit. Ugyanakkor bízunk benne, hogy bejegyzéseinkkel egy kicsit hozzá tudunk járulni egy-egy jogi csűr-csavar tisztább megítéléséhez, vagy legalábbis átgondolásához. Segítsd te is jogszabály értelmező munkánkat! Ha véleményed, eltérő, vagy megerősítő információd van a témával kapcsolatban, vagy további kérdésed, akkor szólj hozzá a "megjegyzés" fülre kattintva. Kérünk továbbá, hogy értékeld írásunkat az alábbiakban feltüntetett jelölő kockák segítségével.

11 megjegyzés:

  1. A kalkulátor csak abból indul ki, hogy bérként vagy osztalékként kell kifizetni a 9 Ft/hó+benzint. Azonban erre semmi szükség. Az autó tulajdonosának nem is kell, hogy bármi köze legyen a céghez. Akárki lehet. Továbbá nyeresége sem kell, hogy legyen a költségtérítésből. Ezért még adózni sem kell utána. Harmadszor pedig, a kopásdíjat nem kell az autóra felhasználni, így még legálisan adómentes pénzt is ki lehet venni a cégből, ami nagy tételben nem is jelentéktelen összeg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocs, de nem abból indul ki! A 9 Ft/km-t + üzemanyag költséget levontuk és csak a többi költségre van beállítva a bér-, illetve osztalék igény.
      Egyébként a kalkulátor a cég és tulajdonosai közötti elszámolásokra van kihegyezve, nem tudom hogy jön ide olyan személy, akinek nincs köze a céghez?!

      Törlés
  2. Ha mondjuk nekem van egy cégem, és szükséges, hogy autóval közlekedjek, akkor elég, ha mondjuk megkérem egy barátomat, hogy az ő autóját használjam. Ha ezt hivatalosan teszem, akkor neki 9 FT/km kopásdíjat és benzinköltséget kell fizetnem. Nincs előírva, hogy bérből vagy osztalékból kell a kocsit fenntartani. Ha csak ennyit fizetek, akkor neki nem kell ezután adóznia. Nekem meg nem kell cégautóadót fizetnem. Gyakorlatilag a cég kölcsön vesz egy privát kocsit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen igazad van. De itt autó tulajdonosokról van szó, akik folyamatosan kérdezik a könyvelőiket és a tanácsadókat, hogy melyik fajta üzemeltetés a legkedvezőbb számukra!
      Ha neked van jobb ötleted, akkor azt kell alkalmazni ...

      Törlés
  3. Ja és a legfontosabb, hogy a kopásdíjat és a benzint privát kocsinál is simán elköltségelem.

    VálaszTörlés
  4. Én eddig úgy tudtam, hogy tulajdonképpen mindegy kié a jármű, amelyikre költséget számolnak el valahol, mindenképpen fizet valaki cégautó adót. Vagy a tulajdonos, vagy megállapodás alapján a költséget elszámoló fél.
    És ez az én nézetemben azt jelenti: ha vállalkozás a magánszemély autójára számol el költségtérítést, akkor a magánszemély köteles cégautóadót megfizetni. Ha esetleg kettejük között (magánszemély tulajdonos - költségelszámoló vállalkozás között...) létezik megállapodás a cégautó adó átvállalásáról, akkor pedig a vállalkozás vallja és fizeti meg a futási költség elszámolása mellett. És nincs tört hónap!!! Amelyikben 1 nap ilyen használat van, ott a teljes havi cégautó adó esedékes!
    Nem véletlenül agyalunk azon, hogy hogyan okos gk költséget elszámolni...
    Olyan, hogy senki nem fizet cégautó adót olyan gépjármű után, amelyre költséget számolnak: NINCS (kivéve egyéni vállalkozó/őstermelők 500 km/hó átalány...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Idézem neked Anikó a NAV 31. sz. információs füzetéből:
      "A kifizető által a magánszemély tulajdonában levő személygépkocsi hivatalos használatára
      tekintettel kifizetett, és személyi jellegű egyéb ráfordításként elszámolt költségtérítés sem a kifizetőnél, sem a magánszemélynél nem keletkeztet cégautóadó-fizetési kötelezettséget, feltéve, hogy a magánszemély nem számol el tételesen személygépjármű-használattal kapcsolatos költséget."
      Ez az az eset, amikor nincs cégautóadó fizetési kötelezettsége a magánszemélynek a saját gépkocsija után. Nyilván ez azért van, mert a magánszemélynek nyilatkoznia kell, hogy nem számol el tételes költséget és e jövedelem után adóalapja keletkezik.

      Törlés
    2. Az Anikóval értek egyet, szóról szóra. Kedves Lenkei József megmagyaráznád a NAV 31.sz. információs füzetét? Ugyanis nem egyértelmű. Köszi.

      Törlés
    3. Szerintem egyértelmű. Én, mint kifizetőnek minősülő cég megbízom a szomszédomat, hogy menjen el a saját gépjárművével, mondjuk Budapestre és szerezzen nekem be valamit. A fáradozásáért költségtérítést fizetek neki (mindegy mennyit), és ezt elszámolom személyi jellegű kifizetésként, akkor - azt mondja az APEH - hogy ez nem keletkeztet cégautóadó fizetési kötelezettséget, ha a szomszédom nem számol el tételesen költséget a kapott bevételével szemben. Ez nem kiküldetési rendelvény alapján történik!

      Törlés
    4. Gyakorlati nyelvre lefordítva ez a következőtjelenti(?):
      Bárki, a vállalkozással jogviszonyban nem álló magánszemélytől kölcsönveszem írásbeli megállapodással a személygépkocsiját azzal, hogy kizárólag gk használatért költségtérítést fizetek (futás költség+9,- Ft/km) érte.
      A kifizetésről (mivel leszámfejtettem...) adok igazolást és küldök róla 1208-ast is.
      Az év végén a velem jogviszonyban nem álló magánszemély az évközi igazolás alapján önadózó lesz és bevallja a tőlem kapott költésgtérítést.
      Írod, hogy adóalapja keletkezik. Itt az adóalap a teljes összeg lesz? Vagy csak akkor lesz adóalap, ha 9,-Ft-tól többet adunk neki?
      Itt én valamiről lemaradtam.

      Elnézést, hogy a cégautóadótól egy kicsit eltérültem, de most roppant módon izgat ez a kérdés. Eddig elkerülte a figyelmemet és érdekelne, hogy milyen mértékű adóalappal kell számolni a magánszemélynél, ha igénybe van véve a szgépkocsija a vele jogviszonyban nem álló kifizetőnél.

      Törlés
    5. Javaslom, hogy alaposan nézd át a NAV 31. sz. füzetét. Aztán még visszatérhetünk rá ... Innen tudod letölteni (ha nem aktív a limk, akkor másold be a böngésződ keresőjébe):
      http://www.nav.gov.hu/nav/inf_fuz/inf_2012/fuzet_31.html

      Törlés